Werkwijze

MIJN INTEGRALE AANPAK......HET BESTE UIT OOST EN WEST!

Je kunt bij mij terecht voor individuele behandelingen, mindfulness en yogalessen .

Ik beb gespecialiseerd in het behandelen van het myofasciale systeem. Dit zijn de spieren en het bindweefsel in je lichaam. Als gevolg van overbelasting, blessure, eenzijdig bewegen, stress en spanning kunnen er triggerpoints in de spieren ontstaan en kan het bindweefsel (fascie) gaan verkleven. Dit bindweefsel is heel gevoelig voor overbelasting, spanning en stress, met als gevolg o.a. (chronische) pijnklachten, stijfheid, ademhalingsproblemen, buikklachten. 

Dit bindweefsel zit als een soort spinnenweb door je gehele lichaam en verbind alle spieren, pezen, gewrichten, organen, zenuwen en bloedvaten met elkaar. En kan het dus zijn dat het probleem op een andere plek in je lichaam zit ,dan waar de klacht zich manifesteert. Ik kijk naar het totaal plaatje en zie lichaam en geest als één geheel.    

Tijdens de behandeling maak ik gebruik van diverse technieken uit de fysiotherapie en de oosterse geneeskunde zoals dry needling, acupunctuur, craniosacraaltherapie, mindfulness en yoga.  
Met als doel het natuurlijk herstellend vermogen van je lichaam te ondersteunen en te versterken. Zodat de energie weer kan stromen, je lichaam kan verzachten en je meer bewust wordt van het gevoel in je lichaam.

Daarnaast bied ik groepslessen yoga aan, individuele yogalessen, buitenyoga en bedrijfsyoga. Een verantwoorde manier van bewegen om je lichaam soepel en krachtig te houden en je geest tot rust te laten komen en te ontspannen.

Specifiek voor stress- en spanningsklachten is er ook de mogelijkheid om een traject van 8 weken mindfulness coaching te volgen. Via een online leeromgeving en wekelijkse coaching sessies om meer in het hier en nu te komen.

Graag begeleid ik je naar lekker bewegen, ontspanning en balans in lichaam en geest kortom…...een vitaal gevoel & lekker in je vel!!

   

“Lach, haal adem en neem de tijd.”
- Thich Nhat Hanh 

Over mij

Ik ben Joyce Kemper van Manen: enthousiast, gevoelsmens, dierenvriend, sportief, empathisch, energiek. Het allerliefst ben ik in de natuur en in het bijzonder aan het wandelen met mijn lieve hond Coco. Daarnaast speel ik wekelijks hockey en vind ik dansen, tuinieren, koken en lezen heel fijn. Afgestudeerd fysiotherapeut (1996), acupuncturist (2012), mindfulness trainer (2019) en al ruim 20 jaar een enthousiaste yogafan en beoefenaar! In mijn werk gebruik ik naast mijn brede kennis en ervaring  vooral ook mijn gevoel en intuïtie. Zowel sporten als ontspanning geeft mij veel energie. Ik heb zelf ondervonden wat pijn (blessure) maar ook stress met je doet. Hoe beperkt je wordt en wat dit mentaal met je doet. De combinatie van lichaamsgerichte therapie en yoga, mindfulness en meer bewust leven heeft mij enorm geholpen om in mijn kracht te komen. En dat gun ik jou ook! Zodat je sneller herstelt, weer lekker kunt sporten/bewegen, kunt voelen wat goed voor je is en kunt genieten!!

Mogelijkheden

Mindfulness is een vorm van aandachtstraining met als kern 'leven in het nu'. Door aandachttraining leer je het verschil herkennen tussen leven op de automatische piloot en bewust leven. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Door mindfulness leer je om ruimte in je hoofd te creëren om zelf te bepalen hoe je wilt reageren op een gebeurtenis. Mindfulness leert je om bewust aanwezig te zijn met een vriendelijke en nieuwsgierige blik, zonder te oordelen. Hierdoor ervaar je het leven intenser en bewuster en kun je makkelijker je grenzen bewaken. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van je 'brabbelende brein'. Het meest van de tijd ben je je niet bewust van je gedachten en heb je er een oordeel over. Hierdoor handel je snel vanuit automatismen, oude denkpatronen en gedachteloosheid. In mindfulness ga je niet in op de inhoud van je gedachten, maar wel op je houding ten aanzien van je gedachten. Je kunt je beter concentreren, je geest wordt rustiger en je ontspant makkelijker. En je wordt energieker. Zo geniet je meer van de kleine en mooie dingen in het leven:-) Voor wie is Mindfulness bedoeld? Als je: * Minder met je gedachten bezig wilt zijn (piekeren) * Beter wilt leren omgaan met onaangename gevoelens en emoties * Meer rust wilt vinden in een druk leven * Meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer * Meer bewust wil worden van de momenten die je beleeft * Sneller je energie wil regenereren * Voorkomen dat normale gevoelens van angst, stress en somberheid via een neerwaartse spiraal tot langer durende neerslachtigheid en uitputting leidt * Meer levensvreugde wilt Kortom voor iedereen die kwaliteit van leven wil verbeteren!

De postieve effecten van Mindfulness zijn divers en raken alle levensgebieden. Bijvoorbeeld: * meer geluk en tevredenheid * kleinere kans op somberheid en depressie * door gunstige veranderingen in de hersenen verdwijnen angst, stress, somberheid en irritatie makkelijker * betere relaties * beter geheugen * meer creativiteit * groter reactievermogen * minder chronische stress in het lichaam (bv. bloeddruk) * beter omgaan met pijn * verbetering van je pijnklachten * versterkt het immuunsysteem (minder verkouden) * verbetering van je lichaamsgevoel & bewegingsgevoel Ten aanzien van meditatie in het algemeen bestaan er nogal wat vooroordelen. We zullen een aantal van die vooroordelen wegnemen: * Mindfulness meditatie is geen religie maar gewoon mentale training. * Kleermakerszit is niet nodig. Op een stoel zittend of lopend kan ook. * Het is waar dat mindfulness beoefenen tijd vraagt, maar het creëert ook tijd door vermindering van gevoelens van tijdsdruk. * Meditatie kan niet mislukken. Hoe moeizaam het ook verliep, het levert altijd trainingsrendement en inzicht op. * Meditatie maakt niet passief, maar zorgt dat je de werkelijkheid helder gaat zien en daardoor juist beter kan handelen.

Elk trainingstraject van mindfulness bestaat uit 8 lessen. Elke les heeft een thema. We volgen de MBCT (Mindful Based Cognitive Therapy) methode. De wekelijkse bijeenkomsten oefenen we met allerlei aandachtsoefeningen en wissel je ervaringen uit. Je traint je mindfulness vaardigheden door veel te oefenen, te herhalen en te reflecteren. Het kost tijd, aandacht en energie om het te leren. Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze 45 minuten per dag (5 dagen per week) mindfulness meditatie oefenen. De volgende vormen kan ik aanbieden: * Een individueel zelfstandig traject; intakegesprek (persoonlijk, via mail of telefoon). Onbeperkte toegang tot online leeromgeving: alle teksten en oefeningen overal beschikbaar. Ondersteuning via e-mail. Kosten: € 125,- * Een persoonlijk 1-op-1 mindfulness coaching traject van 8 weken: Deze individuele sessies volgen de opbouw van de 8-weekse mindfulnesstraining en bieden daarnaast de mogelijkheid om wat dieper op de persoonlijke situatie, ervaringen en doelen in te gaan. Deze training bestaat uit; een kennismakingsgesprek. begin- en eindmeting. 8 training/coach sessies in de praktijk/of buiten van 1,5 uur. Extra ondersteuning met Yoga oefeningen. Mijn volledige aandacht voor jou. Onbeperkte toegang tot online leeromgeving: alle teksten en oefeningen overal beschikbaar. Ondersteuning via e-mail/app. Kosten: € 640,-

Fasciarelease/craniosacraaltherapie Fasciatherapie is een uiterst vooruitstrevende en nieuwe behandelvorm die pijn, beweging- en functioneringsbeperkingen van zowel fysieke en/of psychische aard vermindert of zelfs volledig wegneemt. Ze slaat een brug tussen de zuiver fysieke en de psychische benadering van klachten. Met behulp van zachte technieken wordt het bindweefsel ontspannen en kunnen verklevingen van het bindweefsel loskomen. Een behandeling geeft een gevoel van ruimte en fysieke ontspanning. Pijnklachten en/of stress/spanning verminderen of verdwijnen en bewegen gaat makkelijker.

Orgaanfascia release. Verklevingen in de fascia van de buik en/of organen kunnen een oorzaak zijn van onbegrepen klachten. En kan pijn en functiestoornissen geven elders in het lichaam. Zoals chronische lage rug pijn, heupblokkades, obstipatie, schouderklachten, benauwdheid. Specifieke testen en technieken kunnen dit losmaken en ontspannen.



Medical Taping 
Dit is een vorm van tapen, waarbij kinesiotape wordt toegepast, om lichamelijke problemen te verhelpen en voorkomen. De elastische tape ondersteunt het spierstelsel/fascia, lichaamseigen genezingsprocessen en beïnvloedt de neurologische en circulatoire systemen zonder de bewegingsvrijheid te beperken. De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren/fascia niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren/fascia niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren/fscia echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.  

Dry needling Dry needling is een behandeling, welke zich kenmerkt door het inbrengen van een acupunctuurnaald, door de huid heen op triggerpoints of spierknopen. De triggerpoints liggen in het onderliggende spierweefsel. De techniek heeft als doel het wegnemen van de verhardingen en het verlichten van pijn en andere sensaties. Het is een zeer effectieve techniek voor behandeling van acute en chronische spierpijnen en spiergerelateerde klachten, waarbij lokale verkrampingen in spieren en/of uitstralende sensaties optreden.

Triggerpointtherapie Hierbij worden de 'spierknopen' met een specifieke drukpuntmassage losgemaakt. Dit is een manuele techniek zonder naalden. Ook wordt er een techniek aangeleerd voor zelfmassage en rekoefeningen omdat het bij triggerpoints belangrijk is om deze elke dag te behandelen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van speciale massageballen en foamrollen   




Acupunctuur Acupunctuur beïnvloed de energiestroom en balans in het lichaam. Het evenwicht tussen Yin en Yang. Voor de gezondheid en vitaliteit van lichaam en geest is het belangrijk dat de energie vrij kan stromen door de meridianen en de organen. Het lichaam raakt in onbalans, is niet meer in harmonie als de stroom van energie blokkeert of als er een tekort aan energie is. Die verstoring kan ontstaan door bv een trauma (zowel fysiek als emotioneel), stress, zwangerschap, overbelasting, littekens, blessure, verkeerde houding of hevige emoties. Acupunctuur helpt om de blokkades te doorbreken en hiermee de balans in het lichaam te herstellen. Er worden zeer dunne steriele naaldjes gebruikt op acupunctuurpunten. Deze punten liggen op meridianen die in je lichaam zitten. En vervoeren de energie door je lichaam. Door bepaalde combinaties van punten kan men via de naalden een diepgaande invloed uitoefenen op iemands “energie huishouding”, wat weer effect heeft op tal van fysieke, mentale en emotionele lichaamsprocessen zoals pijnvermindering, betere slaap, betere doorbloeding, verhoging van de afweer, verbetering van de stemming, relaxatie en nog veel meer. De naaldjes zijn nauwelijks voelbaar bij het inbrengen en blijven ongeveer 20 minuten zitten (tijd voor jou om te ontspannen). “Acupunctuur activeert het natuurlijk helend vermogen van de mens”.


Cupping 
Dit is een techniek waarbij een glazen kopje op de huid wordt geplaatst en vervolgens vacuüm wordt gezogen middels een pompje. De therapie maakt de fascie los en activeert de doorbloeding van de huid en spieren. Het is een vorm van diepe bindweefsel massage en geeft na de behandeling een diep ontspannen en warm gevoel. Daarnaast kan het helpen bij verkoudheid om sneller te herstellen.  

Moxa
Moxa is een kruid, bijvoet. Dit wordt geperst in de vorm van een sigaar, wordt aangestoken en boven acupunctuurpunten of triggerpoints gehouden (dus nooit op de huid). Het zorgt voor een warmte sensatie en wordt veelal gebruikt bij vermoeidheidsklachten, pijnpunten en op koude gebieden. Het verdrijft koude, geeft ontspanning in de spieren en versterkt de energi

Yoga is goed voor ontspanning in lichaam en geest en het vergroten van je bewustzijn. Fysiek/lichamelijk door meer lichaamsgevoel te creëren waardoor je spanning beter kunt waarnemen en kunt loslaten en meer bewegingsruimte zult ervaren. Je leert de grenzen van je lichaam voelen en accepteren. Daarnaast ontwikkel je een krachtiger en soepeler lichaam en ontspanning ervaren. Mentaal/geestelijk maakt het je bewust van al je gedachten en onrust in je hoofd. En leer je dit los te laten zodat er rust en ruimte in je hoofd ontstaat. Met als ankerpunt de ademhaling. Yoga leert je voelen en luisteren naar je lichaam! En zo de connectie te maken tussen lichaam & geest. Waardoor lichaam & geest en hoofd & hart in balans komen.

Aangezien ik zelf al jaren Yogafan ben, heb ik inmiddels heel wat ervaring opgedaan. En weet dat Yoga zoveel meer brengt dan alleen een soepel en krachtig lichaam. Namelijk meer bewustzijn en compassie. Het heeft mijn leven een stuk rijker en liefdevoller gemaakt en er aan bijgedragen dat ik meer geniet van kleine geluksmomentjes zoals het zingen van een vogel, wandeling in de natuur, de mooie bomen/bloemen, een liefdevolle vriendschap, een mooi gesprek en ga zo maar door...... En dat gun ik jou ook! Daarnaast komt mijn ervaring als fysiotherapeut en acupuncturist goed van pas en kan ik jou op een veilige , verantwoorde en bewuste manier laten bewegen. Al met al een bijzonder krachtige vorm van Yoga waar de kennis vanuit de acupunctuur, mindfulness & fysiotherapie wordt geïntegreerd met de filosofie van Yoga. De lessen bestaan uit een combinatie van ademhalingsoefeningen ( pranayama ), houdingen ( asana’s ), meditatie en ontspanning. En er is altijd ruimte voor persoonlijke aandacht! Voor wie is yoga geschikt? Yoga is voor iedereen,jong en oud, mannen en vrouwen, beginners en gevorderden. Yoga kan ingezet worden als middel om klachten aan het bewegingsapparaat te voorkomen en bestaande klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen. En daarnaast te ontstressen en onrust uit je hoofd te halen. Maar natuurlijk ook om op een duurzame en bewuste manier actief met je lichaam en geest bezig te zijn. Iedereen is welkom!!

Ik geef Hatha- en Yin yoga. Hatha yoga is een klassieke actieve vorm van yoga van al duizenden jaren oud. Op een vloeiende, natuurlijke wijze beweeg je je naar de houding. Zonder forceren. De lichamelijke prestatie is onbelangrijk. Je ademhaling ondersteunt je om enige tijd in de houding te blijven en eventuele spanning los te laten. Vervolgens neem je waar in rust wat de effecten zijn. Het maakt je bewust van lichaam, adem en geest en hoe ze verbonden zijn. Yin yoga richt zich op de fascia (bindweefsel), gewrichten en de meridianen (energiebanen). Zodat deze kunnen herstellen en versterken en de energie weer kan stromen. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Op lichamelijk & geestelijk niveau. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. De lessen zijn uitdagend, zowel lichamelijk als mentaal, maar zeker niet “zweverig”. Mogelijkheden: Wekelijkse groepsles; in de yogastudio, een les van een uur met als afsluiting een kopje thee. Een gezellige fijne sfeer met kleine groepen (max. 10 personen) dus ruimte voor persoonlijke aandacht! Kosten; € 12,50 per les bij een abonnement van 2 maanden of € 15,- voor een losse les. Privé les: Een individuele les duurt maximaal 60 minuten waarbij de les speciaal voor jou wordt samengesteld. Hierbij wordt gekeken naar je situatie, eventuele klachten en/of blessures en wat jouw lichaam nodig heeft op dat moment. Dit raad ik aan als je laag belastbaar bent (bv. na operatie, multiple pijnklachten, fibromyalgie, burn out) of als je niet in een groep wil of kan meedoen. Je kunt altijd eerst een GRATIS intake aanvragen om te kijken of prive les wat voor je is. Kosten; € 65,- Buitenyoga: Een combinatie van wandelen & Yoga oefeningen in het Bos. Lekker bewegen, mediteren, mindful aanwezig zijn en Yoga in de natuur. Heerlijk voor lichaam & geest door de extra energie van de natuur en het buiten zijn. De les duurt ongeveer 1 uur. Locatie krijg je per app/mail door (dag van te voren). Bij regen gaat de les niet door. Wat heb je nodig? Fijne loopschoenen en sportieve kleding. Kosten € 10,- euro les. Contant te voldoen voor de les. Vooraf aanmelden via mail/ app of contactformulier. Bedrijfsyoga op locatie: Yoga op het werk helpt de medewerkers geconcentreerd en productief te blijven. Hierdoor ontstaat een basis voor een positieve werksfeer, stresspreventie en het terugdringen van ziekteverzuim. Yoga is een mooi moment voor plezier, beweging en ontspanning tijdens een werkweek, een brainstormsessie, een 24-uurs sessie. Dit kan in de vorm van een workshop of een wekelijks programma om de voordelen van Yoga volledig te ervaren. Vraag meer informatie en/of prijsopgave aan via het contactformulier.

Blog

Tarieven en vergoedingen

Behandelingen

   

Yoga

10-rittenkaart € 110 | proefles € 10| Losse les € 15 I Privé les € 65
Lessen van 75 minuten incl. een kopje thee.
Bedrijfsyoga op aanvraag, workshop of wekelijkse lessen behoren tot de mogelijkheden. Vraag een proefles aan via het contact formulier.  

MINDFULNESS

Online zelfstandige mindfulness training incl. intake (optioneel) en ondersteuning via de mail € 75.
Mindfulness coaching training 8 weken met wekelijkse persoonlijke begeleiding incl. online leeromgeving € 640  

BEHANDELING

Intake & 1e consult 1 uur € 75 
Vervolgbehandeling 1/2 uur € 40
Vervolgbehandeling 1 uur € 75 
Toeslag behandeling aan huis € 12,50  


Reviews & Praktijk

REVIEWS:
" Joyce Kemper is een prettige persoonlijkheid met veel kennis van zaken. Ze heeft een holistische benadering van lichaam en geest en beschikt over diverse technieken om je te helpen. Mijn klachten verdwenen na een aantal behandelingen" 1 april 2020

Zorgkaart Nederland.

Vergoeding behandeling

Behandelsessies komen in aanmerking voor (gedeeltelijke) vergoeding vanuit de aanvullende verzekering. Deze vallen onder alternatieve/complementaire zorg.
Meestal wordt er 75-100% van de behandeling vergoed. Dit is per verzekeraar en per aanvullend pakket verschillend. U kunt dit nakijken in uw polis. 
U ontvangt van mij een factuur welke u kunt indienen bij uw zorgverzekeraar.  

Komt u er niet uit met de vergoeding of heeft u andere vragen? Aarzel niet om contact met mij op te nemen,

KWALITEIT/KLACHTENik help u erg graag bij.

Ik ben aangesloten bij beroepsvereniging CAT (CM1884-07-10-20) en val ik onder de Wkkgz klacht-en tuchtrecht bij de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten. GAT is rijkserkend en volledig onafhankelijk. Voor meer informatie over de klachtregeling verwijs ik naar www.gatgeschillen.nl.
Daarnaast sta ik ingeschreven in het BIG-register (BIG; 09045949704). 
En volg ik diverse bijscholingen in mijn vakgebied.

Agbcodes: behandelaar: 90033270 praktijk: 90012229 Behandelcodes: 24104 acupunctuur 24010 neuromusculaire triggerpointtherapie 24601 craniosacraal therapie